Tarih: 14.01.2025 16:25

Afatoğlu, ‘Çivril, Alevi Bektaşiliğin merkezidir’

Facebook Twitter Linked-in

Denizli’de araştırmacı yazar İbrahim Afatoğlu, Çivril ilçesine bağlı Savranşah Mahallesi, mahalle mezarlığında bulunan ‘Sarı baba’ ve Savranşah Camisinde inceleme yaptı. Savranşah Mahallesi’nde içi kalem içi süslemelerle kaplı Savranşah Camii’nde açıklama yapan Yazar Afatoğlu, ‘Savranşah Mahallesi’nde kalem işi cami var. Büyük bir ihtimal bu camideki kalem işi 1800’lü yıllarda yapılmış. Camide o dönemde yapılmış olabilir. Benim araştırmalarıma göre daha önce Çivril ilçesinin merkezi ışıklı diye bildiğimiz bugün daha önceki ismi şehli kazasıdır. Türklerin Anadolu’ya geldiği o dönemde şehlüye Türkmenler yani aleviler yerleşmiş. Denizli’nin Alevi Bektaşi tarihi konusunda yaptığım çalışmalarda Çivril bölgesinin genellikle Alevi Bektaşi merkezi olduğunu tespit ettim. Savranşah Mahallesi ’de onlardan bir tanesi. Çünkü Savranşah Mahallesi’nin kutsal kişisi Sarı Baba diye, mahallenin mezarlığında türbesi olan yatırı olan bir horasan erenidir. Bu horasan ereni büyük bir ihtimal Hacı Bektaş Veli’nin Sarı İsmail Sultanından kaynaklanan makam mezarı burasıdır. Kalem işi camiler genellikle de tarihinde Alevi Bektaşi geçmişi olan mahallelerde oluyor. Hem Sarı Baba’nın mezarının burada olmasından dolayı hem de bu kalem işi camiinin burada olmasından dolayı bu mahallenin geçmiş tarihinde büyük bir ihtimal Alevi Bektaşi geçmişi vardır. Çivril Alevi Bektaşi yerleşimidir.’ Dedi

İlçede 20’ye yakın tekke var

Çivril ilçesi ve bağlı mahallelerde yaptığı araştırmalarda 20 ye yakın Alevi Bektaşı Tekkesinin bulunduğunu anlatan Afatoğlu, ‘Çivril’de Alevi Bektaşi Tekkeleri var. Çivril’de kurulan Alevi Bektaşi Tekkeleri: Hacı Baba Tekkesi Alevi Bektaşi Tekkesi, Kıran Baba Tekkesi, Er Baba Tekkesi, Umur Baba Tekkesi, Dülbent Baba Tekkesi, Sarı Baba Tekkesi işte burada şu anda gördüğümüz tekke. Bunlar dışında da bunların kesinlikle Alevi Bektaşi Tekkesi olduğu bu listenin arkasında yazdığım başkaları da var. Gene buralarda Homa’da yani Şehlü’nün bir mahallesi olan Homa’da ve Şehlü’nün içerisinde 15 kadar gene Alevi Bektaşi Tekkesi olduğu anlaşılan tekkeler vardır. O bakımdan Türkler buraya geldiğinde Türkmen’dir Alevi Bektaşi’dir. Daha sonra yerleşik hayata geçtikçe Sünni leşmiş ve daha başka inanç kesimlerine geçmiş ve günümüzde tabi ki Alevi Bektaşi vatandaşımız buralarda azalmıştır. Ama onların hatıraları türbelerde camilerde ve o bölgelerde yapılan ritüellerde devam etmektedir’ dedi




Orjinal Habere Git
— HABER SONU —